Hogyan kezeljük a problémás visekedésű gyerekeket? – bűnmegelőzési pedagógusképzés Zuglóban

Hazánkban példaértékű tréning-sorozat valósul meg a Zuglói Közbiztonsági non-profit Kft. szervezésében, a kerületi óvodák és iskolák pedagógusai számára. A nagy érdeklődésre való tekintettel, Nagy Klára és Szigethi Zsófia oktatás tart az egyre gyakoribb gyermekkori viselkedési problémákkal kapcsolatban, így az autizmus és az ADHD okairól, tüneteinek felismeréséről, a beavatkozás gyakorlatáról, az együttnevelés kérdéseiről.  Az egyik legfontosabb cél a bűnmegelőzés: a sajátos nevelési igényű (SNI-s) gyerekek könnyen válnak áldozatokká és bűnelkövetőkké, ha nem kapják meg a megfelelő gondoskodást.

Adler Katalin, a ZKNP prevenciós koordinátora elmondta, hogy már 2014 óta működik a Zuglói Pedagógusműhely és az évek során egyre nagyobb igényt tapasztaltak a tanárok, óvónők részéről a SNI-s gyerekekkel kapcsolatos ismeretek átadására. Így kérte fel a tavalyi évben a ZKNP Szigethi Zsófia gyógypedagógust és Nagy Klára gyermek- és ifjúsági szakpszichológust, hogy tartsanak előadásokat a témában. Az előadásoknak olyan sikere volt, hogy a 2018-as évben elindult a zuglói iskolákban és óvodákban egy tréningsorozat, melynek során 7 órás alkalmak keretében képzik a pedagógusokat, iskolapszichológusokat az autizmus spektrum zavar, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és más, súlyos és kevésbé súlyos viselkedésproblémák felismerésére és kezelésére.

Szigethi Zsófia szerint a pedagógusképzésben még ma sem kap megfelelő hangsúlyt az SNI-s gyerekek nevelésére való felkészítés. Mindazonáltal egyre több szülő és pedagógus figyel fel a gyermekek problémájára, és gyanú esetén a vizsgálatok után kapott SNI-kóddal már kezeltethetik őket. A statisztikák szerint, Magyarországon a gyermekek 4-5%-a az idegrendszeri eredetű ADHD tüneteit mutatja, 1-1,5%-uk pedig autizmus spektrumzavarban szenved.

Az egyik súlyos anomália, a titkolt diagnózis, ugyanakkor, ha a közösség tudja, hogy az adott tanulónak viselkedésproblémája van, könnyebben fogja azt tolerálni. A pedagógus figyelembe fogja venni a sajátos gondolkodási folyamatokat, például, hogy az érintettek nehezebben általánosítanak az átlagnál, és többletidőre lehet szükségük egyes feladatoknál. Engedhetik a toll helyett a billentyűzet használatát, illetve napirenddel segíthetik az érintettek alkalmazkodását.

A közbiztonság, bűnmegelőzés szempontjából óriási gond, hogy az autista gyerekek közül sokan nem kapják meg a megfelelő odafigyelést, gondoskodást, így a későbbiek során nehezebben tudnak beilleszkedni a társadalomba.

Nagy Klára elmondása alapján, sokan lesznek droghasználók a kezeletlen ADHD miatt, mert egyes kábítószerek hasonló módon hatnak rájuk, mint a gyógyszerek. Ezért is különösen fontos, hogy szükség esetén gyógyszeres kezelést kapjanak, így elkerülhető, hogy drogokhoz nyúljanak pusztán a hangulatjavítás miatt. A megfelelő gyógyszer segít az iskolai koncentrációban, a hiperaktív gyerek is végig tudja ülni az órákat és oda tud figyelni a tananyagra.

További gondot jelent a deviáns csoportokhoz való csapódás, hiszen a beilleszkedési nehézséggel küzdő fiatalok könnyen rávehetők bármilyen bűncselekményre, amivel bizonyítani próbálják a csoporthoz tartozásukat.

Természetesen nem csak a bűnelkövetővé, hanem az áldozattá válás is nagy veszélyt jelent: a fel nem ismert, nem kezelt problémás viselkedésű fiatalok gyakrabban lehetnek bűncselekmények áldozatai, illetve iskolai bántalmazás elszenvedői.

Az elmúlt időszakban már több képzést tartottak a szakemberek a kerületi pedagógusok, iskolapszichológusok, szociális munkások részére, többek közt a Neumann János Számítástechnikai Szakgimnáziumban, a Zöld Lurkók Óvodában, vagy a Zuglói Család – és Gyermekjóléti Központban (ZCSK).

Sas Ágnes, a Dr. Mező Ferenc Általános Iskola pedagógusa és egyben a képzés résztvevője szerint, nagyon hasznos tapasztalatokat szerzett az oktatás során. Kiemelt fontosságúnak tartja, hogy a pedagógusok jobban megismerjék ezt a területet, valamint hogy az elméleti háttér elsajátítása mellett gyakorlati tapasztalatokat is megoszthassanak egymással. Ő maga minden évben vállalja autista gyerekek tanítását, integrálását az osztályközösségébe, de az is előfordul, hogy több ADHD-s gyermek is kerül az osztályába. Ez komoly kihívást jelent a pedagógusnak, ezért nagy segítség a ZKNP által szervezett tréning.

A közeljövőben további 7 órás oktatások valósulnak meg a Móra Ferenc és a Liszt Ferenc Általános Iskolában, illetve az őszi időszakban a Tündérkert, Cseperedő és Mályva Óvoda pedagógusai vesznek részt hasonló foglalkozásokon.

Az érdeklődő zuglói intézmények, Adler Katalin prevenciós koordinátornál, a +36 70 316 3941-es mobiltelefonszámon, valamint az adler@zknp.hu e-mail címen jelentkezhetnek a tréningre.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük