Ne maradj egyedül az iskolai konfliktusokkal! Módszerek az iskolai agresszió felismerésére

Nem csak beszélünk a módszerekről, de a műhelymunka során gyakorlati esetekkel is foglalkozunk. Az ELTE PPK és a KERIB összefogásával indított szakmai rendezvénysorozat azoknak szól, akik nem szeretnének egyedül maradni az intézményi agresszió nyomasztó légkörében, és keresik a megoldási lehetőségeket.

Az ELTE PPK három alkalomból álló szakmai rendezvénysorozatot indít a Kerekasztal az Iskolai Biztonságáért (KERIB) összefogás tagjainak részvételével, melyen az érdeklődő szakemberek megismerkedhetnek az iskolai konfliktusok és agresszió felismerésére, megelőzésére és kezelésére vonatkozó hazai módszerekkel.

Az események időpontjai

  • Az iskolai agresszió felismerése: 2021. május 12. 15:00-18:00
  • Az iskolai agresszió megelőzése: 2021. május 26. 15:00-18:00
  • Az iskolai agresszió kezelése:       2021. június 9.   15:00-18:00

A rendezvény helyszíne: online (ZOOM)

A rendezvényeken való részvétel ingyenes, de előzetes regisztráció szükséges.

A csatlakozás linket a regisztrált résztvevőknek az esemény napján fogjuk kiküldeni.

Az első alkalom témái

  1. Mi a baj? Az iskolai biztonságot veszélyeztető helyzetek felismerése és probléma-azonosítása
  2. Van bullying az osztályban? Az iskolai/internetes bántalmazásban érintett diákok és osztályok azonosítása
  3. Műhelymunka az előadók vezetésével: jó gyakorlatok iskolai megvalósítása, gyakorlati esetek

Előadók (név/szervezet). Dr. Jármi Éva (ELTE PPK), Dr. Krémer András (OME), Dr. Gyulai Edina (OME), Stáhly Katalin (Hintalovon Alapítvány), Deák Éva (Partners Hungary), Arató Nikolett (PTE BTK), Dr. Várnai Dóra Eszter (ELTE PPK), Reményiné Csekeő Borbála (Kék Vonal Alapítvány), Dr. Kulcsár Gabriella (PTE ÁJK), továbbá a Békés Iskolák Közössége, a Szülőnek Lenni Program, és a PDSZ képviselői.

A KERIB részletes szakmai programja honlapunkon elérhető. Az előadásokról készült felvételek a KERIB honlapján és Facebook oldalán is megtekinthetők lesznek.

A felismerés – a május 12-i részletes program

2021.május 12. 15:00-18:00

ELŐADÁSOK
Témafelvetés: az iskolai agresszió felismerése – nem probléma?! Dr. Jármi Éva – ELTE PPK 15.00-15.10
Konfliktusok értelmezései, jellegzetességi oktatási intézményekben és utóéletük Dr. Krémer András, Dr. Gyulai Edina -OME 15.10-15.25
Szervezeti diagnosztika – gyermekvédelmi irányelvek a nevelési-oktatási intézményekben Stáhly Kata – Hintalovon Alapítvány 15.25-15.40
A probléma tudatosítása – felkészülés a változásra Deák Éva – Partners Hungary Alapítvány 15.40-15.50
SZÜNET
A bullying/cyberbullying fogalma, formái, elterjedtsége, szereplői, dinamikája Arató Nikolett – PTE BTK 16.00-16.10
A bullying mint közösségi probléma – a bullying érintettség felismerése közösségi szinten Dr. Várnai Dóra Eszter – ELTE PPK 16.10-16.20
A bullying egyéni rizikótényezői és hatásai Reményiné Csekeő Borbála – Kék Vonal Alapítvány 16.20-16.30
Bullying-érintettség felismerése egyéni szinten – pedagógusként, ill. szülőként Dr. Kulcsár Gabriella – PTE ÁJK 16.30-16.40
SZÜNET – FOLYTATÁS CSOPORTBONTÁSBAN A  MŰHELYEKBEN
Iskolai konfliktusok OME, PDSZ 17.00-17.50
Gyermekvédelmi irányelvek Hintalovon Alapítvány 17.00-17.50
Felkészülés a változásra Partners Hungary Alapítvány 17.00-17.50
Bullying esetek Kék Vonal Alapítvány 17.00-17.50
Cyberbullying esetek PTE BTK 17.00-17.50
Van-e bullying az osztályban? – osztálymérések ELTE PPK 17.00-17.50
Hogyan tud segíteni a Békés Iskolák Program a bullying felismerésében? Békés Iskolák Közössége 17.00-17.50
Bullying felismerése szülőként – mit tehet a szülő? Szülőnek Lenni Program 17.00-17.50
10. Összefoglaló a műhelymunkákról műhelyvezetők 17.50-18.00
RENDEZVÉNY  ZÁRÁSA

(Kép: Jane Fox, flickr, CC BY-ND 2.0, https://www.flickr.com/photos/runjanefox/11114891673)

SZÜLŐ EDU

SZÜLŐI EDU

Ingyenes edukációs csoportfoglálkozás

A Tiszta Jövőért Alapítvány 3 alkalmas zárt, edukációs csoportfoglalkozást indít olyan szülőknek, akik jól szeretnék támogatni gyermekeiket szerhasználattal kapcsolatos döntésekben.

Az Anthropolis Egyesület interaktív foglalkozást tartott a 18 éves diákoknak a párkapcsolatról

Az Anthropolis Egyesület (http://anthropolis.hu/) interaktív foglalkozást tartott a 18 éves diákoknak a párkapcsolatról

A Zuglói Önkormányzat által meghirdetett Civil pályázat keretében lehetőségünk nyílt a 14-18 éves korosztály számára kidolgozni egy interaktív és szemléletformáló foglalkozást a párkapcsolatról. A workshop jellegű foglalkozásokon a fiatal korosztályt is érintő, érzékeny témákról beszélgetünk, mint például a bántalmazás korai jelei a párkapcsolatban, és hogy mindehhez a megfelelő légkört biztosítsuk, a Philosophy for Children módszert alkalmazzuk. A téma maradandó feldolgozása érdekében pedig a plakátkészítés rejtelmeibe vezetjük be a tanulókat.

A programunkat 2020 őszén hirdettük meg, amivel a Zuglói iskolák élhettek, a pandémia sajnos annyiban közbeszólt, hogy végül ‘csak’ egy iskolába tudtunk bemenni, oda is csak félig. A pandémia okozta helyzetet így arra használtuk ki, hogy a már eltervezett foglalkozás tematikáját és a módszertanát tovább fejlesztettük, hogy alkalmassá tegyük arra is, hogy az online térben is megtarthassuk a foglalkozásokat. A pályázat keretei között így azon is dolgoztunk, hogy a foglalkozások anyagát adaptáltuk online órákra. Ezt az adaptált változatot próbálhattuk ki az Europa 2000 Gimnázium diákjaival, amit ezúttal köszönünk nekik.

Egy kis ízelítőül, a diákoknak készítettük ezt a quizt:

https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE3ODY2MjMyNDQxMTUyNzky?igshid=1wkiv3he24hwd&story_media_id=2458776934008971250

A Philosophy for Children módszerről bővebben itt olvashat: http://anthropolis.hu/anthropolis/wp-content/uploads/2019/11/toolkit-P4C-magyar.pdf

 

Lezajlott a II. HEGY konferencia

A járvány miatt online formában rendezték meg a  Hálózati Együttműködés a Zuglói Gyermekekért (HEGY) elnevezésű szakmaközi csoportosulás második konferenciáját október 8-án.

A XIV. kerületi önkormányzat nevében Szabó Rebeka társadalompolitikáért felelős alpolgármester üdvözölte a konferenciát. Mint elmondta, büszkeséggel tölti el, hogy Zuglóban milyen sok erős hivatástudatú oktatási, nevelési szakember dolgozik, akik még szabadidejük kárára is hajlandók többletfeladatokat vállalni a gyermekek javára. Különösen fontos most, hogy ebben a krízisekkel terhelt társadalmi helyzetben összeadódjék a tudás a fiatalokért – hangsúlyozta az alpolgármester, aki arra kérte a résztvevőket: jobbító javaslataikkal bátran keressék meg az önkormányzatot, segíteni fognak. Kisné Szivcsovics Nikolett XIV. kerületi önkormányzati képviselő, esélyegyenlőségi tanácsnok két HEGY-munkacsoport tagjaként volt jelen az online „összejövetelen”. Az esemény levezető elnökletét Hevesi Eszter gyógypedagógus, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XIV. Kerületi Tagintézménye (FPSZ 14.) igazgatója látta el.

A két évvel ezelőtti első tanácskozásukon a partnerintézmények két fő célt tűztek ki maguk elé: a szakmai kapcsolatok, a kommunikáció erősítését az ifjúsággal foglalkozó XIV. kerületi intézmények között és a problémás viselkedésű gyerekek, valamint családi környezetük megsegítését. Mostani megbeszélésükön az e témakörökre létrejött munkacsoportok számoltak be eddigi tevékenységükről.

A zuglói önkormányzat finanszírozásával, Sokacz Anikó képviselő, civil és nemzetiségi tanácsnok pártfogásával nemrég létrejött Hegyinfo.hu nevű internetes portál működéséről, tartalmáról Rózsa Magdolna, a Zuglói Család-és Gyermekjóléti Központ (ZCSK) munkatársa és Adler Katalin, a Zuglói Közbiztonsági non-profit Kft. (ZKNP) prevenciós koordinátora tartott ismertetést. Az elektronikus felületen a HEGY egyszerre kíván a XIV. kerületi szülőknek tájékoztatást nyújtani és a városrész tizennyolc év alatti ifjúságával foglalkozó gyakorlati szakembereinek fórumot teremteni. Sándor Éva, a FPSZ14. pszichológusa a HEGY jellemzésekor kifejtette: az együttműködés annak az eszmének a megvalósulása, amely szerint a gyermekek biztonsága, fejlődése, jóléte csakis a velük foglalkozó állami, önkormányzati intézmények, civil egyesületek, egyházak szakembereinek összehangolt munkájával érhető el. Mára ebben a közös cselekvésben több tucatnyi zuglói szervezet munkatársa vesz részt.

Az I. HEGY konferencián megfogalmazottak értelmében négy munkacsoport alakult az elmúlt két évben: az óvodai, iskolai bántalmazás; a családon belüli erőszak; az addikció témaköreiben; valamint a viselkedési problémával küzdő fiatalok gondjainak enyhítése érdekében. A munkacsoportok beszámolóinak közös eleme volt, hogy a hatékony segítségnyújtáshoz a XIV. kerületi gyerekekkel foglalkozó intézményeknek közös stratégiát kell kialakítaniuk. A HEGY nívós szakmai projekteket, ismeretterjesztést, tréningeket, oktatást kínál a különböző szakterületek képviselőinek. Ezek összehangolása révén működhetnek eredményesen például az iskolai agresszió okainak feltárására, megszüntetésére törekvő békítő team-ek. Az iskolai erőszak  csak rendszerben, komplexen, egységes szemléletmód alapján kezelhető – emelte ki Sándor Éva, pszichológus. Ruszina Mónika, A Szent István Gimnázium pedagógusa a Békés Iskolák program intézményükben zajló bevezetésének lépéseit és egy konkrét, megoldott gyakorlati esetet vázolt fel a hallgatóságnak.

A közösségbe nehezen beilleszkedő, problémás viselkedésű gyermekek esetében a gyors beavatkozás eredményes voltáról beszélt Csuka Veronika, a Zuglói Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, EGYMI utazó gyógypedagógusi intézményegységének vezetője. Mint elmondta, a pedagógusok elakadásakor lép közbe a különféle szakmák képviselőiből álló intervenciós team, amely tevékenységével feltárja a gyermek magatartását kiváltó okokat, és irányt mutat  a gondok megszüntetéséhez vezető további lépésekhez. Nagy Klára klinikai szakpszichológus, a pedagógiai és a gyermeklélektani területek képviselőinek óvodai, iskolai együttes tevékenységére hívta fel a figyelmet. Nem szabad hagyni, hogy a nevelők, tanárok eszköztelennek érezzék magukat a konfliktusokban – fogalmazott. Somogyi Tímea, gyógypedagógus-logopédus, videótréner szerint a személyre szabott segítségnyújtás könnyítheti meg a nem szokványos magaviseletű fiatalok helyzetét, melyhez azonban elengedhetetlen az oktatók és a családok felvértezése a megfelelő ismeretekkel. Ebben nyújt segítséget a négy modulból álló „Már értelek!” program.

A családon belüli erőszak esetei a koronavírus-járvány alatt jelentősen megnövekedtek – mondta Adler Katalin, a ZKNP prevenciós koordinátora. A kapcsolati agresszió jelensége rendkívül aggasztóvá vált, az ellene való fellépéshez szükséges a szemléletformálás, a hazai és a külföldi jó gyakorlatok tapasztalatainak átvétele, az érintettekkel foglalkozó intézmények együttműködésének előmozdítása. Hamarosan elkészül az erről szóló egységes zuglói eljárásrend, a családon belüli erőszak nem lehet magánügy – hangsúlyozta a prevenciós koordinátor. Kuszing Gábor pszichológus, a ZKNP Békés Otthon programjának szakértője, a Stop-Férfierőszak! projekt munkatársa jó esélynek nevezte, hogy a HEGY lehetőséget kínál a bántalmazások elleni eredményes fellépésre, mert sikerült az együttműködésbe, a közös cselekvésbe bevonni a rendőröket, a szociális munkásokat, a gyámügy dolgozóit, az iskolapszichológusokat, így a veszélyeztetett helyzetben lévő kiskorúakat védő intézmények közötti jelzőrendszer eredményesebben működtethető.

A káros szenvedélyek okozta fiatalkori függőségek megelőzése, kezelése végett idén nyáron megalakult addikció munkacsoport tevékenységéről Foki Csilla, a ZCSK óvodai és iskolai szociális segítő csoport koordinátora és Halász Sára tanácsadó, áldozatokat segítő szakember tájékoztatta a résztvevőket. Feltérképezték azokat a színtereket, ahol a káros hatások leginkább elérhetik, veszélyeztethetik a gyermekeket. Ezek egyike az online tér, ahol óriási mennyiségben állítják elő és marketingmódszerekkel terjesztik a káros tartalmakat az egyre fiatalabb közönségnek. Nagy kihívás mindezek hatástalanítása a gyermekek egészséges lelki és testi fejlődéséért felelősséget érző szakemberek számára – hangzott el a beszámolóban.

A munkacsoportok a felvázolt célok mentén folytatják munkájukat, melyről terveik szerint egy év múlva, a III. HEGY konferencián újra beszámolnak. Addig is az érdeklődők a Zugló TV és a ZugRádió adásaiból értesülhetnek a fejleményekről.

A kezdeményezéshez csatlakozni szándékozók a info@hegyinfo.hu e-mail címen jelentkezhetnek az egyes munkcsoportokba. Minden érdeklődő, tenni akaró zuglói szülőt és szakembert szeretettel várunk!

 

 

Meghívó

Tisztelt Hölgyem/Uram!

Örömmel tájékoztatjuk, hogy a 2018-ban elindult Hálózati Együttműködés a Zuglói Gyermekekért (HEGY) elnevezésű kezdeményezés keretén belül 2020. október 8-án összejövetelt szervezünk, amelyre Önt is szeretettel meghívjuk. A konferenciát ONLINE formában valósítjuk meg 10-12 óra között.

2018. október 4-én közösen gyűjtöttük össze a zuglói gyerekeket érintő nehézségeket, problémákat. Ezek közül két fő területet tűztünk ki magunk elé az elkövetkező időszakra:

1) Az együttműködés erősítése a gyerekekkel foglalkozó szervezetek között

2) A problémás viselkedésű gyerekek és környezetük megsegítése – 4 alcsoportra bomlott:

  • Iskolai és óvodai erőszak
  • Magatartási problémák
  • Családon belüli erőszak
  • Addikciók

A mostani találkozó célja, hogy a fenti témákra létrejött munkacsoportok beszámoljanak a tevékenységükről és munkájuk eredményéről, valamint közösen gondolkodjunk a továbbiakról.

Kérjük, hogy személyesen vagy akadályoztatása esetén egy munkatársa delegálásával vegyen részt a rendezvényünkön és képviselje a szervezete véleményét, felvetéseit, kérdéseit!

Bízunk benne, hogy meghívásunknak eleget téve Ön is szívesen részt vesz a találkozón, melyre számos érintett szakterület képviselőjét is várjuk! Kérjük, egy e-mailben jelezzék részvételüket, hogy a ZOOM-linket a konferencia előtt elküldhessük: sandor.eva.14@fpsz.net .

Tisztelettel:
A szervezők

Szülőnek Lenni Program – Szülőknek

Kedves szülők!

A H.E.GY. az alábbi kezdeményezéshez csatlakozott azzal a szándékkal, hogy a velünk kapcsolatban lévő szülőket aktívabban támogassuk szülői helyzeteikben és feladataik ellátásában.Kérjük, csatlakozzon Ön is a kezdeményezéshez, első körben a kérdőív kitöltésével! A beérkezett válaszok a mi munkánkat is segíti, hiszen ez alapján tudjuk majd bővíteni az Önöknek nyújtott szolgáltatásokat.

Önt, mint szülőt, mi foglalkoztatja leginkább?

Mi is erre vagyunk kíváncsiak, főleg a különleges igényű (ADHD, autista, sérült, SNI-s, stb.) gyermekek szüleinél, országos szinten. A Szülőnek Lenni Program támogatásával, felmérést indítunk arról, hogy a szülőket milyen kérdések, nehézségek foglalkoztatják.

Töltse ki a kérdőívet, és mi visszaküldjük az összesítést!

 

A cél – az igények alapján, modern koordinációs technikákkal – olyan szülőknek szóló műhelyek, programok indítása, amelyek interaktív és gyakorlatorientált megközelítésben képesek választ adni a felmerülő kihívásokra, nehézségekre.

Szülőnek Lenni Program – Szakembereknek

Kedves családdal, gyermekekkel foglalkozó szakemberek!

H.E.GY. az alábbi kezdeményezéshez csatlakozott azzal a szándékkal, hogy a velünk kapcsolatban lévő, családdal foglalkozó szakemberek véleményét mérjük fel. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy Önök szerint a szülőknek manapság milyen támogatásra lenne szükségük tőlünk, szakemberektől, szülői helyzeteik és feladataik ellátásában.

Kérjük, csatlakozzon Ön is a kezdeményezéshez, első körben a kérdőív kitöltésével! A beérkezett válaszok összesítése valamennyiünk munkáját segíti, hiszen a felmérés a szülők nehézségeiről és dilemmáiról ad tágabb képet, illetve arról, hogy mi hogyan tudunk ezek feloldásához hozzájárulni.

Ön, mint gyermekkel / családdal foglalkozó szakember, mit gondol: manapság mi foglalkoztatja a szülőket leginkább?

Mi is erre vagyunk kíváncsiak, főleg a különleges igényű (ADHD, autista, sérült, SNI-s, stb.) gyermekek szüleinél, országos szinten. A Szülőnek Lenni Program támogatásával, felmérést indítunk arról, hogy a szülőket milyen kérdések, nehézségek foglalkoztatják.

Töltse ki a kérdőívet, és mi visszaküldjük az összesítést!

A cél – az igények alapján, modern koordinációs technikákkal – olyan szülőknek szóló műhelyek, programok indítása, amelyek interaktív és gyakorlatorientált megközelítésben képesek választ adni a felmerülő kihívásokra, nehézségekre.

Felkészítő tréning tanároknak a Már értelek! programban

A problémás viselkedésű gyermekek iskolai beilleszkedését segítő felkészítő tréninget tartottak pedagógusoknak a XIV. kerületi Móra Ferenc Általános Iskolában augusztus 25-én a Zuglói Közbiztonsági non-profit Kft. (ZKNP) szervezésében és finanszírozásával futó Már értelek! elnevezésű program keretében.

A Szigethi Zsófia gyógypedagógus és autizmus-szakértő témavezetésével lezajlott rendezvény szervesen kapcsolódott a Hálózati Együttműködés a Zuglói Gyermekekért (HEGY) partnerszervezetei által megfogalmazott alapvető cselekvési irányokhoz, feladatokhoz. A HEGY külön munkacsoportot állított fel a viselkedési nehézségeket mutató gyermekek intézményi beilleszkedését elősegítő módszerek kidolgozása és meghonosítása végett.

Az előadáson elhangzottak szerint ehhez az szükséges, hogy a tanárok felismerjék és megértsék, hogy egy-egy gondjaikra bízott tanuló milyen jellegű magatartási zavarokkal küzd, és mi lehet ezeknek az oka. A hagyományos pedagógusképzésben minderre nem készítik fel az oktatókat, a nehezen kezelhető fiatalokra ezért hamar rásütik, hogy rosszak, kezelhetetlenek, holott viselkedésjegyeik szakszerű feltérképezésével olyan oktatási környezetet lehetne teremteni számukra, amelyben nagyobb biztonságban éreznék magukat, csökkenne a frusztrációjuk és kevésbé zavarnák a többiek tanulását.

A tréning egyik résztvevője, Szabóné Szél Júlia a Móra Ferenc Általános Iskolában biológiát, földrajzot és természetismeretet tanít felső tagozatosoknak. Mint elmondta, 10-14 éves diákjai között maga is szembesült az úgynevezett nehezen kezelhető gyermekek miatt keletkező iskolai konfliktusokkal: – Az előadáson számos olyan új információt hallottunk, amely más megvilágításba helyezi ebbéli tapasztalataimat – nyilatkozta. – Mindenekelőtt az a legfontosabb, hogy mi, pedagógusok megtanuljuk a gyermek szemével nézni a külvilágot, és így megértsük, mi nyomaszthatja éppen, milyen ingerek érhették, miféle feszültség keletkezhetett benne, amit nem tud feldolgozni, célszerűen levezetni. Ehhez kaptunk mintát, ötleteket, elméleti és gyakorlati szakmai segítséget a tréningen. Napi, élő problémákról volt szó, ezért bizakodással várjuk a program folytatását.

A ZKNP Már értelek! kezdeményezése a tréningeken résztvevő pedagógusokat felkészíti a viselkedési problémás gyermekek fogadására, a velük való foglalkozásra és a megfelelő oktatási-nevelési technikák elsajátítására. A következő képzési alkalomra elkészülnek azok a személyre szabott, konkrét eseteket feldolgozó gyakorlati javaslatok, beavatkozási tervek, amelyek egy-egy problémás  tanuló beilleszkedését könnyíthetik meg – mondta Adler Katalin, a biztonsági cég prevenciós koordinátora. Ez azért is sürgető, mert ezek a fiatalok fokozottan veszélyeztetettek: friss kutatások bizonyítják, hogy az iskolai bántalmazásoknak, bűncselekményeknek akár áldozataként, akár elkövetőjeként az átlagot meghaladó arányban részesei lehetnek, és jelentősen kitettek a különféle függőségeknek, illetve az öngyilkosságnak.

Már értelek! program iránt érdeklődők jelentkezését Adler Katalin prevenciós koordinátor az adler@zknp.hu e-mail címen vagy a +36 70 316 39 41-es telefonszámon várja.